Er reisen din påvirket av tsunamivarsel?
30.07.2025
Skrevet av Fremtind
Hva kan du få hjelp til?
Dersom lokale myndigheter beordrer evakuering av området du er i, kan vi dekke nødvendige merutgifter til evakuering. Du må derimot først ta kontakt med turoperatør eller flyselskapet du reiser med. Turoperatøren du reiser med har ansvar for å hjelpe deg hvis du blir evakuert og har behov for overnatting. Dette gjelder også ved eventuelle endringer av hjemreise/kansellerte flygninger. Dersom du har bestilt flybilletter direkte hos et flyselskap, har flyselskapet ansvar for å hjelpe deg med en ny hjemflyreise hvis det blir aktuelt.
Dersom du blir evakuert og ikke får med deg bagasjen din, dekker reiseforsikringen innkjøp av nødvendige klær, toalettsaker og medisiner med inntil 5000 kroner per person frem til du får tilgang til bagasjen din. Husk å ta vare på kvitteringer og øvrig dokumentasjon.
Velger du å avbryte reisen din uten at lokale myndigheter har beordret evakuering, vil ikke reiseforsikringen dekke reiseavbrudd. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med selskapet hvis du er usikker på hva du skal gjøre.
Trenger du medisinsk assistanse?
Kontakt vår døgnåpne alarmsentral SOS International på telefon:
+45 22 96 50 45
Skal du til område med tsunamivarsel de nærmeste dagene?
Om du ønsker å avbestille reisen din, må du kontakte reiseselskapet/flyselskapet først. Hvis de ikke kan hjelpe deg, og du ikke reiser gjennom en reiseoperatør (men i stedet har bestilt fly og hotell separat), vil forsikringen kunne dekke avbestilling av reisen din. Dette gjelder kun til de områdene lokale myndigheter har evakuert.